BLOG: Kidzligaen er floorballsportens guldæg




Foto: Thomas Lunau

SKREVET AF: Jesper Malm, ungdomsformand i Vanløse Floorball

Kidzligaerkonceptet er et flagskib i dansk floorball som bør udvikles 

Stævnerne for de mindste rummer floorballens sjæl i Danmark og viser i glimt sportens potentiale som folkesport. Mange andre idrætsgrene vil misunde den energi og begejstring, der opstår når 200 af de yngste børn render rundt med stav og bold i samme hal. Men vi kunne få mere ud af den indsats, som lægges i klubberne rundt om i landet. Både i forhold til at rekruttere nye spillere og frivillige, men også økonomisk i forhold til at skaffe sponsorer. Her følger 7 forslag til, hvordan floorballsporten udvikler kidzligaerne og bruger dem som flagskib i forhold til at løfte klubberne og sporten generelt. 

Umiddelbart kunne årets højdepunkt blandt floorballelskere være årets Final4-stævne eller VM-kampe mod Sverige eller Finland. 

Men skal jeg være ærlig, så synes jeg floorballsporten kulminerer cirka hver anden weekend, når der afholdes kidzliga for de mindste børn rundt om i landet. Man skal lede langt efter samme dynamik og energi, som når et par hundrede børn giver den fuld skrald en formiddag på tre eller fire små floorballbaner. Det er et virvar af jubel, sved, heppende forældre og stolte trænere. 

Jeg synes på mange måde kidzligakonceptet rummer floorballsportens sjæl og viser dens store potentiale som folkesport i Danmark.  

Her bærer vi klubber på et lille guldæg af energi og begejstring, som jeg tror mange andre sportsgrene vil misunde. 

LÆS MERE: BLOG: Flere Teenligaer vil holde på de unge

Begejstrer børn og forældre
Jeg har igennem de seneste seks år som træner og leder haft mange nye spillere og deres forældre med til stævne. Og hver gang har benovelsen været stor. 

”Jeg havde aldrig forestillet mig, det var så stort”, sagde en far til mig sidste år, da han var med U7-holdet til stævne for første gang. Han er selv gammel fodboldspiller og kendte ikke sporten. En måned senere havde han meldt sig som træner. 

Både børn og forældre er hooked, når de vender snuden hjemad – poden med en medalje halsen. Alle får en god oplevelse. Også selvom de næsten lige er startet. Kidzligaerne rekrutterer og fastholder de yngste børn samt deres forældre. 

Men vi skal huske at udvikle konceptet og bruge stævnerne som det fyrtårn det er for en af de mindre sportsgrene i dansk idrætsliv.  Også kommercielt. 

Der er potentiale til at udvikle konceptet mere og frem for alt sikre, at det får en langt højere gennemslagskraft lokalt. 

Her er 7 ideer til at styrke stævnerne og dermed også floorballsporten i Danmark:

1) Find en sponsor og gør det gratis
Bl.a. har Rungsted Hørsholm Floorball gjort deres gratis stævner og fundet en sponsor i stedet. Det må være løsningen for flere frem for at klubberne bare bytter penge hen over sæsonen, når de deltager i hinandens stævner. Kidzligakonceptet er attraktivt for lokale virksomheder, fordi de kan samle 300-400 mennesker i samme hal (og måske er stævnet det mest attraktive sporten kan tilbyde). Økonomiske forpligtigelser og partnerskab med en sponsor kan være en vigtig løftestang i forhold til at gennemføre et fint stævne. 

2) Centralt koncept skal øge kvaliteten
Der er for stor variation i kvaliteten af stævnerne. Nogle steder skrider tiden, andre steder indlægges lange pauser. Stævnet skal helst ikke være længere end 2 1/2 time alt inkl. Det er rigeligt, når man er 7-8 år. Jeg foreslår, at der laves et centralt koncept og en drejebog i regi af floorball Danmark – og at der måske følger supervision eller man sikre øget erfaringsudveksling mellem klubberne. 

LÆS MERE: BLOG: En temperaturmåling på floorball i region syd

3) Digitale services – og evt. gebyr til Floorball Danmark
En af de store udfordringer ved afholdelsen af kidzliga er tilmelding, betaling og udarbejdelse af program. Det kunne være oplagt at Floorball Danmark evt. tog et gebyr for at levere et centralt tilmeldingssystem inkl. webshop samt en turneringsgenerator. I regi af ”Bevæg dig for livet-floorballstævner” til motionister bruger DGI netop sådanne systemer. Kunne de ikke bruges til andre stævner også?

4) Mere musik, lys og stemning
Rungsted-Hørsholm Floorball Klub skal have et ekstra skulderklap for at kunne hæve niveauet ift. os andre til deres kidzligastævner. Det kan godt være fedt at få en medalje. Men når U7-børnene laver indmarch i Hørsholmhallen til fed musik og lysshow så har glæden ingen grænser og de er ved at revne af stolthed. Det skal vi andre lade os inspirere af.

5) Bedre planlægning
Inden landet blev lukket for Corona, var der flere klubber på Sjælland, som var ærgerlige over, at de var nødt til at aflyse deres stævne pga. for få tilmeldte. Primært fordi der var annonceret flere stævner samtidig.

Det siger sig selv, at stævnerne skal planlægges. Her må Floorball Danmark tage styring med en central kalender. Alternativ må klubberne tale bedre sammen. 

6) Inviter svenskerne (eller tyskere) med
Mig bekendt er det kun Helsingør Floorball Team som har inviteret udenlandske hold med til kidzligastævne. Jeg tænker særligt klubber i Storkøbenhavn med fordel kan invitere svenske hold med til stævnerne. Vi lærer de svenske holds niveau og tilgang bedre at kende og skaber netværk og kontakter på tværs af Øresund. Relationer vi kan bruge senere i forhold til at arrangere træningskampe, træningssamlinger, camps mv. når børnene bliver større. 

LÆS MERE: Review: MyFloorball Passer

7) Besøg også stævnerne langt væk
Mange floorballklubber klumper sig sammen i fx Københavnsområdet eller i Nordjylland. Men skal vi udvikle sporten på landsplan, nytter det ikke noget, at vi kun tilmelder hold til stævner i nærområdet. Københavnerklubberne bør et par gange om året køre en tur til Benløse, Stevns eller Dalmose. Der er godt nok lidt længere end normalt. Men det er en køretur for sportens skyld. 

Og så lige en opfordring til klubberne. Husk kidzligastævnet er en fantastisk event. En sand perle. Brug den til at skabe gode oplevelser og rekruttere frivillige til jeres klub. Og husk at kommunikerer det ud i jeres lokalsamfund. Evt. via de sociale medier eller lokalpressen. Det kan give sporten den opmærksomhed, som lokker nye spillere til.